måndag 25 januari 2010

Vinden slår mig rakt i ansiktet när jag når stranden från 11:e gatan. När jag vänder söderut mot South Pointe Park ger vinden från Västindien hårt motstånd på min joggrunda. Jag passerar ett scenbygge på stranden, lastbilarna är framkörda och ett stort gäng byggare är på plats.

Under den vita Miami-sanden ser jag den ljusa plastmatta som sanden som körs hit med jämna mellanrum ligger på. Nere på stranden gör en ensam man situps. Söder om femtegatan (SoFi på Miamiska) ligger morgonsurfarna och guppar som bojar i havet. De väntar på rätta vågen.

En doft av cigarr slår emot mig.

En man med tovigt, tunt hår, grå toppluva, ett glest men långt skägg och brunbrända kubanska drag drar sin fullpackade kundvagn framför sig på Ocean Drive. Den gnisslar för varje stöt han gör. I den ena handen håller han sin stora, vackra cigarr. Den pyr i vinden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar